Update coronavirus 30 maart

 ‘Ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgang’ – Bertolt Brecht

Het noodloket van de overheid is open! Vlak voor het weekend werd de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS) bekend gemaakt en open gesteld. De bereikbaarheid van het loket heeft het afgelopen weekend wat te wensen over gelaten, maar daar wordt aan gewerkt.

Afgelopen zaterdag werd vervolgens alweer een uitbreiding aangekondigd voor ondernemers in de non-food-sector, zoals winkeliers. De lijst met ondernemers die in aanmerking komen, zal hier vandaag op worden aangepast en geactualiseerd. Wij hebben de belangrijkste informatie en praktische zaken met betrekking tot de TOGS in een stappenplan voor je op een rijtje gezet.

Loop je bij het aanvragen van de TOGS ergens tegenaan of heb je behoefte aan ondersteuning, bel ons gerust even.

Succes toegewenst en tot morgen!

TOGS (HET NOODLOKET)

STAP 1: KOM IK IN AANMERKING?

Het noodloket staat open voor ondernemers waarvan de hoofdactiviteit overeen komt met een van de SBI-codes die je HIER kunt vindenLet op, deze lijst is op 2 april geactualiseerd.

Op de site van RVO vind je een handige ZOEKTOOL, waar je op basis van het invoeren van je KVK-nummer kunt nagaan of je in aanmerking komt.

Kom je in aanmerking aan de hand van je hoofdactiviteiten maar sta je geregistreerd onder een andere zogenoemde SBI-code? Dan kun je dit melden bij uitvoeringsorganisatie RVO.nl. Het ministerie laat weten: “Als ondernemers door een verkeerde registratie tussen wal en schip dreigen te vallen, zullen we dat per geval bekijken. Die flexibiliteit is er. Nogmaals: het zijn uitzonderlijke en ruige tijden, daarom doen we wat nodig is”.

STAP 2: VOLDOE IK AAN DE VOORWAARDEN?

Om aanspraak te kunnen maken op de tegemoetkoming van €4.000, moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Je onderneming mag geen fysieke vestiging hebben op een woonadres. Tenzij je een café of restaurant eigenaar bent, daarvan mag de fysieke vestiging wel gelijk zijn aan het woonadres.
  • Je verwacht dat je onderneming in de periode van 16 maart 2020 (dag na aankondiging van eerste noodmaatregel) tot en met 15 juni 2020 een omzetverlies van tenminste € 4.000 zal lijden.
  • Je hebt minstens € 4.000 aan vaste lasten in de periode van 16 maart 2020 (dag na aankondiging van eerste noodmaatregel) tot en met 15 juni 2020.
  • Er zijn maximaal 250 medewerkers in dienst bij je onderneming.
  • Je onderneming was opgericht en ingeschreven bij de KVK op peildatum 15 maart 2020.
  • Je onderneming is geen overheidsbedrijf.
  • Je onderneming is niet failliet.
  • Je onderneming heeft geen verzoek tot verlening van surseance van betaling ingediend bij de rechtbank.

Voldoe je aan al deze voorwaarden, dan kun je de TOGS aan gaan vragen.

STAP 3: WANNEER KAN IK DE TOGS AANVRAGEN?

Het noodloket is voor 3 maanden opengesteld. Je hebt dan ook 3 maanden de tijd om de tegemoetkoming aan te vragen. Dit kan vanaf afgelopen vrijdag 27 maart 2020 16:30 uur tot en met vrijdag 26 juni 17:00 uur.

Kom je in aanmerking en voldoe je aan de voorwaarden maar heb je het geld niet direct nodig? Wacht dan even met aanvragen zodat je collega ondernemers die het geld op dit moment al hard nodig hebben eerst geholpen kunnen worden.

STAP 4: HOE VRAAG IK DE TOGS AAN?

De aanvraag kan alleen online worden aangevraagd op de site van RVO, de link vind je HIER.

Hou bij het doen van de aanvraag de volgende gegevens bij de hand:

  • een eHerkenningsmiddel niveau 1 (of hoger) of DigiD;
  • het KVK-nummer van uw onderneming (let op: niet het vestigingsnummer/RSIN);
  • de SBI-code van de hoofdactiviteit van de onderneming;
  • het bankrekeningnummer van de onderneming;
  • het correspondentie- en bezoekadres van de onderneming;
  • jouw contactgegevens: naam, telefoonnummer, e-mailadres.

Afgelopen week hebben wij al even aandacht besteed aan (het aanvragen van) eHerkenning. Beschik je hier nog niet over, lees dan snel even de update van afgelopen dinsdag terug.

Wij kunnen de aanvraag voor je indienen als er sprake is van een ketenmachtiging eHerkenning. Neem even contact met ons op als wij je hierbij kunnen helpen. Wanneer wij als intermediair de aanvraag voor je indienen, dan moet deze machtiging worden ingevuld. De machtiging hoeft niet mee te gestuurd maar kan door RVO wel worden opgevraagd bij controles.

STAP 5: IK HEB DE AANVRAAG INGEDIEND, EN NU?

Binnen 2 weken na de aanvraag wordt een besluit genomen. Na een positief besluit staat de €4.000 binnen enkele dagen op je rekening.

Deel dit bericht