Navigatie
Binden & boeien

Binden & boeien

Tips om personeel te boeien en te binden

Niet alle werknemers willen dezelfde arbeidsvoorwaarden. Wie daar flexibel mee om kan gaan, is in staat de werknemer maatwerk te bieden. Dat hoeft helemaal niet duurder te zijn dan het standaardpakket.
Wat verwachten werknemers tegenwoordig?

  • Werkgevers moeten voor afwisselend werk zorgen tegen een aantrekkelijk salaris.
  • Werknemers willen trots kunnen zijn op hun organisatie.
  • Ook flexibel werk, opleidingsmogelijkheden en een goede werksfeer staan hoog op het verlanglijstje.
  • Werkgevers dienen duidelijk te maken dat de organisatie een betekenisvolle bijdrage levert aan de maatschappij en de omgeving.
  • Stijl van leidinggeven is belangrijk: duidelijkheid stellen werknemers erg op prijs.


Arbeidsvoorwaarden
Uit onderzoek is gebleken dat:

  • 55 procent van de mannen en 70 procent van de vrouwen een auto van de zaak niet meer interessant vindt.
  • Alleen sollicitanten onder de 30 jaar vinden een auto nog echt leuk. Zij zijn bovendien ook meer geïnteresseerd in een bonusregeling en winstuitkering (85 procent).
  • Werknemers tot veertig jaar willen wel graag een reiskostenvergoeding.
  • Vrouwen willen het liefst een gunstig type dienstverband (parttime, flexibele werktijden, duobanen).
  • Mannen kiezen eerder voor een beter salaris.
  • Lager opgeleiden houden het langer vol met een korte reistijd en flexibele werktijden. Reden voor vertrek bij deze groep, zijn slechte arbeidsomstandigheden.


Cultuur
Een goede werksfeer kost niets extra’s, terwijl u er veel loyaliteit voor terug krijgt. Managers hebben een belangrijke rol in het bevorderen van de juiste cultuur. Coachend optreden, aandacht, maar vooral ook duidelijkheid: een manager die dit kan bieden mag rekenen op waardering.

Hoger opgeleiden kiezen vaker voor uitdagend werk en een goede bedrijfscultuur. Zij willen zich bovendien, meer dan lager opgeleiden, met het product of dienst van de organisatie kunnen identificeren. 
Hoger opgeleiden vertrekken eerder als er sprake is van slecht management.
Een bedrijfsborrel is een relatief goedkoop bindmiddel, eventueel in combinatie met een presentatie over de nieuwste ontwikkelingen in het vak.
Veel werknemers willen ook de handen uit de mouwen steken om iets ‘goeds te doen’. U kunt hiervoor bijvoorbeeld producten of diensten van het bedrijf beschikbaar stellen.
Werkoverleg en medezeggenschap bevorderen een open cultuur waarin de bijdragen van werknemers serieus worden genomen.

Functioneringsgesprekken
Om personeel te binden, moet u wel weten wat medewerkers willen. Daarvoor zijn maatwerkafspraken nodig tussen manager en medewerker.

Functioneringsgesprekken, beoordelingen en loopbaangesprekken zijn noodzakelijk om aan die informatie te komen en om afspraken te maken met mensen die u graag aan de organisatie wilt binden
Deze gesprekken bieden overigens ook duidelijkheid aan mensen die u niet voor de organisatie wilt behouden

Scholing en opleiding
Om hogerop te komen, zich te kunnen verdiepen of te verbreden, hebben werknemers scholing nodig.

In functioneringsgesprekken kunt u hier afspraken over maken. 
U kunt eventueel u ook een terugbetalingsregeling afspreken, als de medewerker bijvoorbeeld binnen twee, drie jaar na de scholing vertrekt. 
Zorg voor functieroulatie om medewerkers scherp en tevreden te houden

Personeelsbeleid
Het is verstandig om het personeelsbeleid zodanig in te richten dat het personeel tot ontwikkeling kan komen, tevreden is en zich gewaardeerd voelt. Dit kan hand in hand gaan met de doelstellingen die de organisatie nastreeft.

Daarvoor is een algemeen P-beleidsplan nodig, een opleidingsplan en een structuur voor personeelsbeoordeling en functioneringsgesprekken. Ook kunt u speciaal beleid ontwikkelen voor talentvolle medewerkers, waarbij u extra investeert in opleidingen, coaching en loopbaanpaden.

Uiteraard is met name als het gaat om mensen, alles maatwerk. Neem gerust contact met ons op om over de verschillende vormen van competentiemanagement van gedachten te wisselen.


Interesse?

Wilt u vrijblijvend een gesprek aangaan met een van de specialisten van Van Asselt? Maak dan nu hier een afspraak of bel een van onze vestigingen.