Door: Michiel van der Schaaf van RBT Heuvelrug & Vallei
Wat doen jullie vanuit het RBT?
Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei is in 2015 opgericht als destinatiemarketingorganisatie van negen gemeentes op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei. We doen de marketing en informatievoorziening voor de gastvrijheidssector in onze regio. Niet iedereen realiseert zich dat, maar recreatie en toerisme is hier één van de grootste economische sectoren, biedt werk aan zo’n 11.000 mensen, zorgt voor veel voorzieningen en is een belangrijke aanjager voor retail, cultuur en erfgoed. Dit is cruciaal voor de leefbaarheid in onze dorpen en steden.
Hoe is het RBT ontstaan?
Het RBT is ontstaan in 2015. Er was toen bij veel partijen behoefte om beter te kunnen inspelen op regionale opgaves en samen de gastvrijheidssector te versterken. Met de oprichting van RBT Heuvelrug & Vallei hebben de gemeentes de handen ineengeslagen en ondernemers gevraagd mee te doen. Dat is goed gelukt: het RBT heeft zich ontwikkeld tot een grote beweging waarbij zo’n 600 regiopartners zijn aangesloten die meedenken, mee doen en meefinancieren in de gezamenlijke marketing van de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei.
Wat is jullie vindingrijkheid in crisistijd?
Toerisme en recreatie is hard getroffen door corona, misschien wel het aller hardst; grote delen van onze sector hebben lang op slot gezeten waardoor reserves zijn uitgeput en de continuïteit van gezonde bedrijven in gevaar is gekomen. Samen met ons netwerk hebben we in 2020 een herstelplan gemaakt om de vraag zo goed mogelijk te laten herstellen en tegelijk onze kostbare natuur te beschermen. Dat lijkt te lukken, en geeft een goede basis voor de toekomst. Want de komende jaren is het vinden van balans cruciaal: in het belang van ondernemers, bewoners, werkgelegenheid en natuurbehoud moet gewerkt worden aan het ontwikkelen van waardevol toerisme en recreatiedruk worden gespreid over de regio. Omdat markt en overheden dat alleen samen kunnen, is het brede RBT-netwerk daarbij van onschatbare waarde.
Hoe houden jullie de organisatie staande in deze crisistijd?
We passen onze communicatiemiddelen en boodschap voortdurend aan op de wijzigende omstandigheden. Daarnaast leven we mee met onze partners en ondersteunen we waar mogelijk. De betrokkenheid van bewoners en gemeentes in onze regio bij de sector, en de veerkracht en creativiteit van ondernemers om er in moeilijke tijden samen toch iets goeds van te willen maken en positief naar de toekomst te kijken, dwingen daarbij respect af. En stimuleren ons om telkens weer een stapje extra te doen.
Waarom doen jullie zaken met Van Asselt?
RBT Heuvelrug & Vallei is praktisch ingesteld en heeft als doel het versterken van de regio. Dus doen we het liefste zaken met lokale partijen. Van Asselt biedt korte lijnen en is geworteld op de Heuvelrug. Daarnaast hebben we via Van Asselt toegang tot een groot financieel-juridisch netwerk en brede expertise. Zeker nu onze kleine organisatie zich ontwikkelt en in een volgende fase komt, blijkt dat heel waardevol.
Meer info over RBT Heuvelrug & Vallei: www.opdeheuvelrug.nl