Ondanks de crisis zoekt het brein van de ondernemer naar kansen. Wat kan ik doen om anderen te helpen en hoe houd ik mijn eigen onderneming overeind? Uit verveling en nood komt creativiteit voort, dus even stil staan is niet zo verkeerd.
Wij zien bij onze klanten mooie initiatieven ontstaan, juist in deze crisis. Wekelijks willen we hier aandacht aangeven onder de #blijfvindingrijk, want daar gaan we voor!
Selected Wallpapers
Vindingrijke ondernemer van week 18: Oostendorp. Door middel van hun nieuwe webshop met Selected Wallpapers bieden ze de klant een online ervaring en bestelmogelijkheid. Sluit mooi aan toch, bij het thuiswerken en online shoppen van nu?!
Over Oostendorp
Als Oostendorp zijn we gespecialiseerd in de diverse disciplines binnen de stoffering: van meubelstoffering en wandbespanning tot complete interieurstoffering. Dat doen we onder andere voor particulieren, bedrijven, architecten, antiquairs en musea. Van ontwerp tot uitvoering hebben wij eigen vakmensen in huis voor het realiseren van de opdracht. Dirk van Beek richt zich op het advies en ontwerp gedeelte. Hij maakt een ontwerp aan de hand van een moodboard en werk dit uit tot een definitief ontwerp. Van het stofferen van één enkel meubel, tot het uitvoeren van een compleet interieur. Zo heeft Dirk vanuit Oostendorp ook de kantoren voor van Asselt in Driebergen en Amersfoort mogen ontwerpen.
Een half jaar geleden is het idee ontstaan om een nieuwe stap met het bedrijf te zetten en wel online. Een stap die wellicht, gezien onze ambachtelijke achtergrond niet voor de hand liggend was. Producten die wij aan klanten leveren, komen bij ons binnen als half fabricaat. Onze handen zijn nodig om er een eind product van te maken. Dat geldt niet voor behang, daaruit ontstond het idee om met dit product een stap online te zetten: Selected Wallpapers by OOSTENDORP.
Waarom Selected Wallpapers by Oostendorp en waarom nu?
We vergroten met Selected Wallpapers een tot dan toe klein onderdeel van ons bedrijf, wandbekleding. Niet alleen behang komt aan bod, maar ook wandbespanning. Een ander specialisme van ons bedrijf. Selected Wallpapers heeft een breed scala aan kwalitatieve merken met uiteenlopende collecties. Van modern tot klassiek, van hedendaags tot historisch. Dat maakt de collectie gelijk bijzonder in de markt. De echte kruisbestuiving tussen beide bedrijven komt, doordat we online naast het behang ook de installatie aanbieden. Een unieke combinatie in de markt. De merken en de branche hebben zich de laatste jaren erg doorontwikkeld op online gebied. Wij vonden het passend om hierin mee te gaan, omdat het nu goed te faciliteren is. Ook sluit de nieuwe webshop mooi aan bij de vindingrijkheid in crisistijd en de online mogelijkheden die nu heel belangrijk zijn geworden.
Hoe werkt het?
Je gaat naar de website van Selected Wallpapers en bladert rustig door de collecties. Hierin vinden wij sfeer en uitstraling belangrijk, de klant moet zich aangetrokken voelen tot een behang. De klant kan vervolgens kiezen, hier een staal van bestellen, of een bezoek brengen in onze showroom te Montfoort. Behang moet je immers ervaren en voelen, alvorens je besteld. Vervolgens kan een klant ook daadwerkelijk een bestelling plaatsen, zowel zonder als met installatie door ons.
Lekker
Vindingrijke ondernemer van week 17: Lekker. Door middel van een samenwerking met de lokale Jumbo, brievenbuscadeautjes en ‘beloon-je-thuiswerkers-lunches’ grijpen Ronald en Mieke als ondernemers alle mogelijke kansen om deze tijd door te komen. Erg leuk en Lekker!
Wat is jullie vindingrijkheid in crisistijd?
We werden direct al zwaar geraakt door de Corona crisis dus er restte ons niets anders dan vindingrijk ondernemen! De omzet van Lekker bestaat normaliter voor 75% uit catering en 25% uit de winkel (traiteur/delicatessen). Direct bij de start van de Corona maatregelen stroomden de annuleringen voor de evenementen (zowel zakelijk als particulier) binnen, met als gevolg een volledig lege agenda voor de rest van het jaar. Extra pittig omdat in een normale situatie de maanden mei en juni dé drukke evenementen maanden zijn.
Kortom; er was letterlijk werk aan de winkel nodig om toch omzet te genereren. We gingen een samenwerking aan met de Jumbo Driebergen; de supermarkten draaien immers topomzetten dus meeliften op dit succes was een kans. Onze verse maaltijden zijn ondertussen ook te koop bij deze Jumbo en dit loopt erg goed. De lunchcatering was natuurlijk ook gestopt, daarom introduceerden we de “beloon je thuiswerkers” lunches. We hebben alle werkgevers uit ons bestand aangeschreven en hebben heerlijke lunches mogen rondbrengen in de regio.
Daarnaast scoren we erg goed met onze “brievenbuscadeautjes”, handzame & Lekkere cadeautjes die door de brievenbus passen. We hebben al postzakken vol weggebracht voor zowel zakelijke als particuliere klanten, waaronder grote orders voor Prorail en Inretail. De winkelomzet gaat gestaag omhoog met speciale acties gericht op het “maak het thuis gezellig” idee. Zo kookten we meer paasmenu’s dan ooit en de “borrelplankjes voor thuis” zijn een grote hit. Uiteraard draaien we ondanks al deze successen niet de omzetten die we gewend zijn maar het geeft ons in ieder geval het idee dat we er alles aan doen wat in onze mogelijkheden ligt.
Hoe houden jullie je service in stand ondanks de maatregelen?
De service is onveranderd; we werken op een persoonlijke manier met onze klanten; we kennen onze klanten en gaan heel ver in de persoonlijke wensen van een klant. Ook zijn we bij veel (oudere) klanten kosteloos aan huis gaan bezorgen, een service die zeer gewaardeerd wordt. De winkel hebben we aangepast door het creëren van meer open ruimtes en een brede ingang. Ook is de keuken nu meer afgescheiden van het publiek voor de veiligheid. Op die manier blijven de klanten gelukkig de winkel trouw bezoeken.
Wat is het extraatje voor klanten?
In de regio bezorgen wij kosteloos aan huis en de verse maaltijden zijn tevens de reserveren om af te halen in de winkel. Ook bezorgen we nu ook voor bijv. 2 personen al een luxe diner aan huis, warm geserveerd inclusief servies/bestek/wijnen etc. en uiteraard alles op veilige afstand.
Hoe werkt het?
Meer informatie over alle Corona acties van Lekker is te vinden op de website. Je kan ook bellen met Ronald of Mieke op 0343 510 855 of mail via info@lekkerdriebergen.nl.
Effectgroep
Vindingrijke ondernemer van week 16: Effectgroep. Weleens gehoord van websites leasen? Wij ook niet!
Lease van custom made websites en applicaties
- Hoezo websites? In deze tijd wordt het nog duidelijker hoe belangrijk ‘online’ is. Niet alleen online werken en vergaderen, maar ook je online zichtbaarheid en presentatie. Juist in tijden van crisis moet je nadenken over de toekomst en je voorbereiden op het post-corona tijdperk. Een goede online positionering inclusief website of applicatie (zoals een klant portaal) is daarbij onmisbaar.
- Waarom nu? In deze crisis sturen veel organisaties op hun cash-positie, terwijl je moet investeren in de toekomst. Met OAASE (online as a service) bouwen we een maatwerk website of applicatie en lease je deze voor een vast bedrag per maand. Dus nu wél investeren, maar gespreide cash out.
- Wat levert het op? Klanten kunnen volop investeren in hun digitale toekomst en daarmee hun concurrentiepositie verbeteren, online waarde vergroten en efficiency verbeteren. Het levert omzet op of bespaart juist kosten. En de investering in het digitale product wordt gespreid over een langere periode, de terugverdientijd.
- Hoe werkt het? Allereerst een kennismaking en briefing om tot het programma van eisen te komen voor het gewenste digitale product. Vervolgens maken wij de offerte met begroting. Op basis van deze begroting maken wij een leasevoorstel. Er zal een aanbetaling gedaan moeten worden van 15% tot 25%. Het restant wordt verdeeld over bijvoorbeeld 36 maanden, inclusief opslag voor rente.
Ben jij geïnteresseerd en wil je meer weten over het leasen van websites?
Neem dan hier een kijkje of neem contact op met Simon Renes van Effectgroep.